الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ
به ما ایمیل بزنید info@mehrgostaran.com
با ما تماس بگیرید 66957786 021
میخواهم در پروژه های موسسه مشارکت کنم

برگزاری وبینار عمومی دانشگاهیان، خیرین و صاحب نظران

برگزاری وبینار عمومی دانشگاهیان، خیرین و صاحب نظران

نخستین وبینار مؤسسه مهرگستران فنی دانشگاه تهران با موضوع نقش فرهیختگان در رفع محرومیت آموزشی استان سیستان و بلوچستان در تاریخ 19 آبان برگزار گردید.

 

ابتدا برنامه با تلاوتی چند از آیات قرآن و اجرای جناب آقای دکتر تقی دخت؛ مدیر کل روابط عمومی دانشکدگان فنی آغاز شد.

 در ادامه جناب آقای دکتر شریعتی نیاسر، استاد دانشگاه تهران و مدیرعامل مؤسسه مهرگستران فنی به سخنرانی پرداختند:

ما در استان سیستان و بلوچستان تقریباً 85% بازماندگان از تحصیل کل کشور را داریم، درواقع این استان قطب بازماندگان از تحصیل شده است. این استان پهناور بالغ بر 182 هزار متر مربع وسعت و قریب به 2,800,000 نفر جمعیت دارد. در بخش آموزش بعد از گفتگوهایی که با مسئولین امر داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که در امر آموزش سه رویکرد را باید دنبال کنیم.

1-مدرسه داری

2-مدرسه یاری

3-مدرسه سازی

در امر مدرسه داری دوستانمان در وزارت آموزش و پرورش و همه عزیزانی که در این عرصه هستند انجام وظیفه می کنند.

در بخش مدرسه سازی اقداماتی اندیشیده شد و در بخش مدرسه یاری نیز بازدیدهایی از منطقه صورت گرفت و مقداری به سمت مدارسی که در واقع به جهت محرومیت در امکانات، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نیروی انسانی از فعالیتشان عقب افتاده بودند همیاری و کمک کردیم اما فکر کردیم که اینها مرهمی بیش نیست و در واقع باید فکر اساسی تری کنیم و با مشورتی که با دوستان انجام شد به این جمع بندی رسیدیم که یکی از نقاط محروم و در واقع جدی به نیاز در حد واسط ایرانشهر است و از ویژگی های این شهر تقریباً 90% از جمعیت آن را بافت روستایی در بر گرفته که غالباً در فواصل 2 تا 15 کیلومتری قرار گرفته اند. از یک سو وجود جمعیت پایین که توجیه اقتصادی برای ساخت مدرسه ندارد و از سوی دیگر هم وجود مسیرهای صعب العبوری که به دلیل مسیرهای سخت و نیز عدم تمکن مالی خانواده ها امکان رفت و آمد هر روزه دانش آموزان به مسیر شهرستان را سلب می کند ما را بر آن داشت  که در آن منطقه مدرسه شبانه روزی احداث کنیم و در ادامه این حرکت با بازدیدهایی که از منطقه و دیدارهایی که با مسئولین داشتیم تلاش کردیم که در واقع یک بستر قانونی فراهم کنیم و در این راستا طی صحبتهایی که با دوستان در دانشگاه تهران و دانشکده فنی شد تصمیم برآن شد که در تأمین زیر ساخت های قانونی و حقوقی فعالیتهایی صورت گیرد و به همین دلیل مؤسسه ای تحت عنوان مؤسسه مهرگستران فنی را تأسیس و ثبت کردیم و همچنین در وزارت کشور و اداره ثبت شرکتها نیز جایگاه عمومی خود را پیدا کرد. در ادامه در منطقه مهرستان تفاهم نامه ای را با مسئولین منطقه اعم از فرماندار، مسئولین آموزش و پرورش، نوسازی، شهرداری و سایر مسئولین امر به امضاء رسید و نهایتاً براساس این تفاهم نامه زمینی به وسعت 5/1 هکتار به منظور ساخت این پروژه تعلق گرفت. در اولین گام طراحی پایه و طراحی تفضیلی توسط یکی از شرکتهایی که به واسطه تأثیری که در دانشکده فنی داشته و از دانش آموختگان دانشکده نیز بودند به صورت رایگان انجام شد. حمایت های مالی­­ ای نیز توسط خیرین محترم صورت گرفته است و همه چیز برای آغاز پروژه آماده است، اما پروژه تابع حمایت جدی مالی است. برای انجام چنین پروژه هایی علاوه بر کمک های مالی، کمک های فکری و همراهی نیز می تواند موفقیت آمیز بودن پروژه مؤثر باشد. با اینکه این پروژه با کمک خیرین پیش می رود اما بدون همراهی مسئولین استان و بدون همراهی منطقه پیش نخواهد رفت و همه عزیزانی که در استان و شهرستان حضور دارند هم می توانند کمک کنند و ما امیدوار هستیم که به همراهی جمعی بتوانیم در این راستا اهتمام ورزیم. در پایان از دوستان در وزارت کشور که بسیار مسئولیت پیچیده و سختی دارند تشکر می کنم و اعلام میکنم که پیگیری دوستان ما در مؤسسه و در دانشگاه و همراهی مدیران محترم در وزارت کشور در جایگاه حقوقی مؤسسه بسیار تأثیر گذار بوده است.

در ادامه جناب آقای دکتر واعظ مهدوی، استاد دانشگاه و مدیر عامل هاسب به ایراد سخن پرداختند: مؤسسه مهرگستران فنی حضور فعالی در یکی از محروم ترین استانهای کشور و خاصه منطقه مهرستان که قبل از این به اسم زابلی بوده و یک بخش کوچکی بوده است پیدا کرده است. این منطقه به سرعت در حال توسعه و دستیابی به ساختار بسیار مناسبی است، ولی فضاهای آموزشی آن بسیار کم و فرصت های اشتغال و فرصت های اجتماعی آن بسیار پایین است و و همت بزرگی در حال مبذول شدن است.

همچنین ایشان از همت عالی، انسجام و نظم حاکم در مجموعه مهر گستران به خوبی یاد کردند و آن را به عنوان الگو و زمینه برای اقدامات و گام های بعدی در این حوزه بیان کردند.                      

 سپس جناب آقای دکتر زراعت استاد دانشگاه کاشان ضمن تشکر از همت دوستان در این امر بزرگ و مسئولین دانشکده فنی و با ذکر نام همه عزیزان در بحث عدالت آموزشی که واقعاً یکی از بحث های اساسی نظام است و شاهراه توسعه کشور که برمی گردد به عدالت آموزشی که عدالت آموزشی یعنی تعادل و توازن فرصت های یادگیری، یعنی هر کودکی بر اساس استعداد و ظرفیتی که دارد بایستی فرصت آموزش و یادگیری برای او فراهم شود. با توجه به محرومیت در استان بزرگ سیستان و بلوچستان و مردم محروم و مستضعف این منطقه و 127000 کودکی که از تحصیل بازمانده اند، و نیازی که به تقریباً 5/2 میلیون متر مربع فضای آموزشی داریم نیاز به همت جمعی در جهت رفع هر چه بیشتر این کمبودها داریم.

در ادامه ایشان از آمادگی کامل صندوق بنیاد حامیان (خیرین) دانشگاه کاشان در مسیر حمایت از این کار خیر خبر داد.

پس از ایراد سخنان جناب آقای دکتر زراعت، جناب آقای دکتر سلطانی رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران سخنرانی نمودند: یک فضایی در بین دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت مدیره دانشکده فنی وجود دارد که به آن اخلاق فنی می گویند که که آثار این اخلاق فنی را می توان در تاسیس بنیاد فنی در دانشکده فنی، احداث ساختمان مهندسی مکانیک توسط جناب آقای دکتر مصلی نژاد و بنیاد فرهنگی مصلی نژاد، احداث ساختمان کتابخانه قلمچی در پردیس 2 فنی توسط آقای مهندس قلمچی از فارغ التحصیلان فنی و احداث مدرسه ای در لرستان و قشم توسط آقای مهندس موسوی رهپیما بعد از قضایای سیلاب ها یاد کرد.

در ادامه ایشان از موسسه مهر گستران فنی نام بردند و از جناب آقای دکتر شریعتی بخاطر شروع این کار خیر تشکر و قدردانی کردند و از بازخورد آثار خوب آن در کشور ابراز امیدواری کردند.

به اشتراک بگذارید

اشتراک در خبرنامه

دریافت آخرین اخبار و مطالب ما