الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ
به ما ایمیل بزنید info@mehrgostaran.com
با ما تماس بگیرید 66957786 021
میخواهم در پروژه های موسسه مشارکت کنم

وبینار عمومی دانشگاهیان، خیرین و صاحبنظران با موضوع “بررسی محرومیت آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان” در تاریخ 19 آبانماه 1400 برگزار گردید.

برنامه با تلاوتی چند از آیات قرآن و اجرای جناب آقای دکتر تقی دخت؛ مدیر کل روابط عمومی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران آغاز شد.

در ابتدا جناب آقای دکتر شریعتی نیاسر؛ استاد دانشگاه تهران و مدیرعامل مؤسسه مهرگستران فنی به سخنرانی پرداختند:

ما در استان سیستان و بلوچستان تقریباً 85% بازماندگان از تحصیل کل کشور را داریم، در واقع این استان قطب بازماندگان از تحصیل شده است. این استان پهناور بالغ بر 182 هزار متر مربع وسعت و قریب به 2,800,000 نفر جمعیت دارد. در بخش آموزش بعد از گفتگوهایی که با مسئولین امر داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که در امر آموزش سه رویکرد را باید دنبال کنیم :1- مدرسه داری، 2- مدرسه یاری و 3- مدرسه سازی. در امر مدرسه داری دوستانمان در وزارت آموزش و پرورش و همه عزیزانی که در این عرصه هستند انجام وظیفه می کنند. در بخش مدرسه سازی اقداماتی اندیشیده شد و در بخش مدرسه یاری نیز بازدیدهایی از منطقه صورت گرفت و مقداری به سمت مدارسی که در واقع به جهت محرومیت در امکانات، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نیروی انسانی از فعالیتشان عقب افتاده بودند همیاری و کمک کردیم، اما فکر کردیم که اینها مرهمی بیش نیست و در واقع ما باید فکر اساسی تری کنیم و با مشورتی که با دوستان انجام شد به این جمع بندی رسیدیم که یکی از نقاط محروم و در واقع جدی به نیاز در حد واسط، ایرانشهر است و از ویژگی های این شهر آن است که تقریباً 90% از جمعیت آن را بافت روستایی در بر گرفته که غالباً در فواصل 2 تا 15 کیلومتری قرار گرفته اند. از یک جهت جمعیت کم که توجیه اقتصادی برای ساخت مدرسه ندارد و از طرفی هم مسیرهای صعب العبوری که هم به دلیل مسیرهای سخت و هم به دلیل عدم تمکن مالی خانواده ها امکان طی مسیر هر روزه برای بچه ها را سلب می کند. بنابراین به این جمع بندی رسیدیم که در آن منطقه مدرسه شبانه روزی احداث کنیم و در ادامه این حرکت با بازدیدهایی که از منطقه و دیدارهایی که با مسئولین داشتیم تلاش کردیم که در واقع یک بستر قانونی فراهم کنیم و در این مسیر با دوستان در دانشگاه تهران و دانشکده فنی صحبتهایی صورت گرفت و سبب شد که در تأمین زیر ساخت های قانونی و حقوقی فعالیتهایی صورت گیرد و به همین دلیل مؤسسه ای تحت عنوان مؤسسه مهرگستران فنی تأسیس و ثبت کردیم و همچنین در وزارت کشور و اداره ثبت شرکتها نیز جایگاه عمومی خود را پیدا کرد. در ادامه در منطقه تفاهم نامه ای با مسئولین منطقه چون فرماندار، مسئولین آموزش و پرورش، نوسازی و شهرداری به امضاء رسید و نهایتاً براساس این تفاهم نامه زمینی در شهرستان مهرستان به وسعت 1/5 هکتار به ساخت مدرسه تعلق گرفت. در زمین کانکسهای تجهیز کارگاه مستقر و تابلو نصب شده است. به این ترتیب پروژه آغاز شد و دراولین گام طراحی پایه و طراحی تفضیلی پروژه توسط یکی از شرکتهایی که از دانش آموختگان دانشکده فنی بودند و به واسطه تأثیری که در دانشکده فنی داشتند به صورت رایگان انجام شد و آماده است که به حمدلله شروع شود.

در ادامه ایشان به نقش سنگین مسئولیت همه فرهیختگان جامعه اعم از افرادی که در داخل دانشگاه خدمت می کنند و گروهی که در بیرون دانشگاه خدمت می کنند در این راستا اشاره کردند و افزودند: نمی شود در مدرسه ای بهترین رفاه و شرایط را فراهم کنیم و فرزندان مظلوم و معصوم ما در استان سیستان و بلوچستان در مناطق بسیار ضعیف زندگی کنند و کم ترین امکانات را هم نداشته باشند. ما فرهیختگان جامعه باید چاره ای بیندیشیم. ایشان همچنین ادامه مسیر مؤسسه مهرگستران فنی را در گرو همیاری، همبستگی و همکاری همه استادان و فرهیختگان جامعه دانستند.

جناب آقای دکتر شریعتی نیاسر در پایان سخنان خود از جناب آقای دکتر سلطانی؛ ریاست دانشکده فنی، جناب آقای دکتر واعظ مهدوی؛ مدیر عامل هاسب، استانداری سیستان و بلوچستان و از تمامی خیرین و همه کسانی که به نوعی مؤسسه مهرگستران فنی را همراهی کردند تشکر و قدردانی نموده و توفیق در این راه را مصداق کلام خداوند که می فرماید: “اگر ما در راه خدا گام برداریم حتماً خدا ما را تنها نخواهد گذاشت و همیاری خواهد کرد.” دانستند و افزودند: ممکن است سالها خدمات اجرایی کرده باشیم ولی خیر و برکتی که این خدمتی که امروز می توانیم دست در دست هم برای کمک به محرومین و استان کنیم، از نوع دیگری است.

در ادامه جناب آقای دکتر واعظ مهدوی، استاد دانشگاه و مدیر عامل مؤسسه خیریه هاسب کلام خود را از فرمایشی از امیر المؤمنین حضرت علی (ع) آغاز نمودند که می فرمایند: “اگر این نبود که خداوند کسانی که علم و دانش به آن ها ارزانی داشته در قبال این دانش آن ها یک تعهد و عهدی کردند که براساس این عهد بر مظلومیت مظلوم و ظلم ظالم نباید صبر کنند و باید اهتمامشان به امر عدالت وحمایت از مظلومان باشد” و می فرمایند که “من اصلاً نزدیک حکومت و نزدیک مسئولیت نمی شدم و همانند افسار شتری روی کوهانش می انداختم و شتر را رها می کردم که برود.”

ایشان در ادامه سخنان خود گفتند: مسئولیت اجتماعی ما به واسطه علم و دانش ماست، دولتها البته برای خودشان مسئولیت دارند و متغیرها و شاخص های حکمرانی خوب را بایستی اعمال کنند، ولی دولت چیزی جز نماینده مردم نیست چون همه نمی توانند جمع شوند و ساختاری را درست کنند پس مجلس و رئیس جمهور و وزرایی را انتخاب می کنند و آن ها نیز اموری را انجام می دهند، بنابراین مسئولیتی برابر نابرابری های اجتماعی و در برابر بی عدالتی و عدم توسعه متوازن فقط متوجه دولت و دولتها نیست. این مسئولیت متوجه همه ما، همه انسانها، همه دانشمندان و همه کسانی که از نعمت علم و دانش برخوردار شدند و به واسطه این دانش خود به حقوق انسانها آگاه شدند و به الزامات انسانی و اخلاقی آگاهی یافتند است.

مدیر عامل مؤسسه خیریه هاسب اقدام مؤسسه مهرگستران فنی در یکی از محروم ترین مناطق کشور، منطقه مهرستان بسیار بزرگ برشمردند و افزودند: در این منطقه فرصت های اشتغال و فرصت های اجتماعی آن بسیار پایین است و همت بزرگی در حال مبذول شدن است. تقریباً میانگین استاندارد سرانه فضای آموزشی کشور حدود 3/8 متر مربع است که در بعضی از مناطق به حدود 9 متر مربع هم رسیده است و این میزان در استان سیستان و بلوچستان 5/6 متر مربع است و میانگین فضای آموزشی نیز در این استان به 2/6 متر مربع می رسد. اگر ما با فرض در نظرگرفتن 3 متر مربع کم بودن فاصله شاخص فضای آموزشی، این میزان را ضربدر تعداد دانش آموزان یعنی حدود 830,000 تا 840,000 دانش آموزی که وجود دارد کنیم بیش از 2,400,000 متر مربع یا نزدیک به 2,500,000 متر مربع فضای آموزشی کم داریم تا به میانگین برسیم. بنابراین اگر این 2/6 مترمربع را در قیمت تمام شده هر متر مربع بنا که اگر حداقل آن 5 میلیون تومان باشد ضرب کنیم عددی بدست می آید که این عدد در حد توان دولت نیست و ما به همین دلیل سعی کردیم نهادهای مختلفی را برای این کار بسیج کنیم و به سهم خود نقشی را ایفا کنیم و جلساتی را هم با بانک ها و هم نهادهای اجرایی ذیربط داشتیم و طبیعتاً همه این ها یک تلاش مضاعفی برای جبران این فاصله می کنند که بالاخره یک عقب افتادگی تاریخی است و مؤسسه مهرگستران فنی یکی از محورهای مهم این تلاش است.

در ادامه مراسم جناب آقای دکتر زراعت با بیان تفاوت چشم گیر میانگین سرانه فضای آموزشی از 9 متر به 2/5 متر در استان سیستان و بلوچستان همکاری و همیاری تمامی دانشگاهیان و فرهیختگان جامعه را در مسیر رفع این محرومیت ها لازم برشمردند.

جناب آقای دکتر زراعت در ادامه از بنیاد خیرین دانشگاه کاشان و آمادگی حمایت این صندوق برای سرمایه گذاری در طرح ها و ایده های اساتید و دانشجویان گفتند و همینطور با اشاره به اهدای مبلغ یک میلیارد تومان توسط جناب آقای دکتر سعیدی؛ مدیر عامل صنایع چوب آرین سعید از خیرین بنیاد به مؤسسه مهرگستران فنی جهت انجام پروژه از قول ایشان برای تکمیل سفت کاری پروژه و همینطور اعطای مبلغ بیشتر با شروع کار و پیشروی پروژه سخن گفتند و افزودند: در ادامه حتماً مؤسسه نوابغ و نخبگان سعیدی در کنار مؤسسه مهرگستران فنی خواهد بود و به مرور هم کمک خواهند کرد تا پروژه نهایی شود.

در ادامه وبینار جناب آقای دکتر سلطانی، رئیس محترم دانشکدگان فنی دانشگاه تهران از وجود یک فضایی در بین دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت مدیره دانشکده فنی بنام اخلاق فنی یاد کردند و از آثار آن در طی سالیان در تاسیس بنیاد فنی در دانشکده فنی، احداث ساختمان مهندسی مکانیک توسط جناب آقای دکتر مصلی نژاد و بنیاد فرهنگی مصلی نژاد، احداث ساختمان کتابخانه قلمچی در پردیس 2 فنی توسط آقای مهندس قلمچی از فارغ التحصیلان فنی، بنیان گذاری و ساخت دانشکده فنی فومن توسط جناب آقای مهندس موسوی رهپیما، تاسیس بنیاد دانشگاه تهران توسط جناب آقای دکتر کمره ای یکی از اعضای دانشکده فنی به کمک آقای دکتر مصلی نژاد با ایده گرفتن از بنیاد حامیان فنی، بازسازی اثرات زلزله بوئین زهرا در سال 1350 توسط اعضای هیئت علمی دانشکده علوم و احداث مدرسه ای در لرستان و قشم آقای مهندس موسوی رهپیما بعد از قضایای سیلاب ها یاد کرد.

در ادامه ایشان از مؤسسه مهر گستران فنی نام بردند و از جناب آقای دکتر شریعتی بخاطر شروع این کار خیر تشکر و قدردانی کردند و از بازخورد آثار خوب  آن در کشور ابراز امیدواری کردند.

در ادامه جناب آقای دکتر میهنی، مدیر کل محترم امور اجتماعی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان سخنرانی کردند:

ما الویتهایمان در بحث اقدامات و خدماتی که خیرین در استان می خواهند انجام دهند بحث آموزش است و با توجه به اینکه ما در ارتباط با مسائل آموزش یک شرایط نامطلوبی را نسبت به کشور داریم به گونه ای که به هر حال از بحث سرانه های آموزشی در شرایط فعلی، سرانه فضای آموزشی ما به صورت میانگین 2/6 متر است که علاوه بر این ما بر اساس آمارهایی که موجود است بحث وجود بیش از 140,000 کودکان بازمانده از تحصیل را داریم که این نکته ای بسیار اساسی است. متأسفانه برآوردها نشان می دهد اگر چنانچه ما تا سال 1405 سالانه حدود هزار کلاس درس اضافه کنیم تازه در همین وضعیت سرانه ثابت خواهیم ماند زیرا که ما هنوز بحث رشد دانش آموزی را داریم. هم اکنون دو حوزه بهداشت و درمان و آموزش مهمترین حوزه های ما است. در بخش آموزش و فضاهای آموزشی ما اکنون نیاز به بیش از 600 مدرسه و واحد آموزشی داریم و  براساس نظرات کارشناسی، موقعیت یابی محل و مکان مشخص شده که البته دو سال قبل که در جلسه ای که مؤسسه خیریه هاسب در تهران با خیرین محترم برگزار کرد بحث ساخت 200 واحد آموزشی پذیرفته شد که درحال انجام است اما هنوز نهایی نشده است، و صرف کمک خیرین و اعتبارات فعلی حوزه آموزش و پرورش ما هرگز جواب گوی این نیازها نخواهد بود.

جنایب آقای بهمنی در ادامه سخنان خود به ضرورت احداث مدارس شبانه روزی در مراکز بخش ها و دهستان ها به دلیل وجود پراکندگی جمعیت و حذف مشکلات ایاب و ذهاب دانش آموزان اشاره کردند.

ایشان در پایان سخنرانی خود از آمادگی کامل خود در جهت همکاری با مؤسسه مهرگستران فنی خبر دادند.

اشتراک در خبرنامه

دریافت آخرین اخبار و مطالب ما